حیدر علیحیدر علی، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره
ام البنین ام البنین ، تا این لحظه: 8 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

وب سایت پسرم حیدر علی جون و دخترم ام البنین جگر بابا

خدای من ،منی که تو کنارش نباشی ،تومنی نمی ارزد.

دانستنیها در مورد نوزادان -کودکان

1392/11/14 10:17
264 بازدید
اشتراک گذاری

نشانه های تغذیه ورشد مناسب

1- درصورتی كه نوزاد ، روزانه 30-20 گرم وزن اضافه نماید تغذیه او قابل قبول مى باشد این مقدار اضافه وزن معمولا تا 3 ماهگی ادامه مىیابد اما پس از آن سرعت وزن گیری كاهش مىیابد بطوریكه شیرخوار در 5 ماهگی 2 برابر وزن تولد ودر پایان یكسالگی 3 برابر وزن تولد را دارد و سپس هر سال تقریبا 2 كیلو اضافه وزن اضافه مى نماید لذا در 6 سالگی وزن 20 كیلو برای كودك مطلوب و مورد قبول مىباشد 2- فاكتور قد معمولا در سوءتغذیه شدید و مزمن تحت تاثیر قرار مى گیرد . قد نرمال در موقع تولد 50 سانتیمتر است كه در پایان یكسالگی به 75 سانتیمتر و در 4 سالگی به 100 سانتیمتر و در 8 سالگی به 125 سانتیمتر مى رسد . 3- نوزادی كه خوب تغذیه شود معمولا ، 6 بار در روز دفع ادرار دارد و كاهش ادرار مى تواند یكی از نشانه های كم آبی و تغذیه ناكافی نوزاد باشد . 4- دفع مدفوع در نوزادان الگوی ثابت و مشخصی نداشته و از روز 6 تا 8 مرتبه تا هفته ای 2-1 بار ( در نوزادان سالم ) متغیر مى باشد اما بطور معمول ، نوزادان روزی 4-2 بار دفع مدفوع دارند 5- همچنین نوزادی که خوب تغذیه شود ، معمولا احساس رضایت نموده و خواب راحت و بی قراری کمتری

چرا کودکان با گریه به دنیا می ایند؟؟

چرا مثل بچه ادم با لبخند و ارامش به دنیا نمی آیند؟؟ گروهی می گویند: از دنیا می ترسند! گروهی می گویند:دنیا را دوست ندارند! گروهی می گویند:با گریه می خواهند اعتراض خود را نشان دهند! اما جالب است بدانیم که هیچ کدام از اینها نیست! (( دکتر زاکلین رنارد)) به این پرسش کهنه جواب می دهد: جنین در درون مایع زندگی کرده و اکسیزن ضروری خود را از خونی که از بند ناف عبور می کند دریافت می کند. پس از انکه جنین به دنیا امد و فشار وارد بر قفسه سینه اش متوقف شد ...هوا به ارامی وارد ریه های او می شود و نوزاد هوا را به شدت از ریه های خود بیرون می دهد و به این طریق باز دم را که به صورت نخسنین فریاد است سر می دهد در حقیقت اولین گریه نوزاد نشانه تنفس طبیعی او می باشد!

ويژگي هاي يك كالسكه خوب

فوت و فن انتخاب كالسكه استفاده از كالسكه در بسياري از موارد اضطراب والديني را كه كودكانشان را بيرون مي برند،كم مي كند. با استفاده از كالسكه مي توانيد كودكتان را با خود بيرون ببريد، از او دور نشويد و هم چنين كارهاي بيرون از خانه مانند خريد كردن را انجام بدهيد. خريدن كالسكه كودك كار مشكل و پيچيده اي است؛ چون مدل هاي متفاوتي در بازار موجود است وانتخاب از ميان آن همه مدل، بسيار سخت و دشوار است.تنوع،شكل،كاربرد و قيمت كالسكه ها هم متفاوت هستند . مي خواهيم شما را در انتخاب كالسكه مورد نظرتان كمك كنيم. اگرچه خريد و انتخاب كالسكه تا حدود زيادي شخصي است، اما بد نيست نكاتي را درباره انواع كالسكه ها و نوع كاربرد آن ها بدانيد. (ويژگي هاي يك كالسكه خوب) · كالسكه هايي كه با يك دست حركت داده مي شوند اين مزيت را دارند كه شما هنگام خريد مي توانيد با دست ديگرتان وسيله ديگري را در دست بگيريد و فقط با يك دست، كالسكه كودكتان را هل بدهيد . · موقع خريد كالسكه آن را بلند كنيد تا مطمئن شويد آن قدر سبك هست كه مي توانيد آن را كنيد. هل دادن كالسكه سنگين معمولا عوارض بدني بدي ايجاد مي كند. يادتان باشد كه وزن كو

بازي و اسباب بازي از تولد تا 4ماهگي

در ماههاي اول زندگي.شيرخوار ابتدا با چشم وگوش همه چيزرا درك ميكند.همچنين صدا وچهره پدر و مادرتوجه كودك را جلب ميكند.ابتدايي ترين بازي بالا نگه داشتن كودك وآوازخواندن و بازي كردن با دستها وپاهاي كودك شيرخوار است. سعي كنيد او را جلوي آينه بگيرييد. هنگام عوض كردن لباسها و يا حمام بردن براي كودك خود شمرده و آرام سخن بگوييد ولبخند بزنيد. اسباب بازي هايي كه در اين سن توصيه مي شوند. عبارتند از: جعبه موزيكال -آويز كردن يك جسم متحرك از يك گيره بالاي تخت - تصاوير صورت -جغجغه - اسباب بازي هاي نرم و كوچك

چگونگي تشويق

درآموزش كودك ، ابتداهرحركت مثبت كودك رادرجهتي كه مورد نظراست تشويق كنيد تااعتمادبه نفس وي تقويت شود وباشماهمكاري كند . سپس فاصله تشويقها را زياد كنيد وتنها او را براي انجام اعمال مشكلتر تشويق كنيد تا آنجا كه نفس ياد گيري براي او خوشايند و دلپذير شود ونياز به تشويق نباشد .

توجه به كودك

مادران زماني كه مشغول كارهاي مختلفي در منزل هستند ، نبايد كودك بيدار خود رافراموش كنند . بسيار مناسب است كه باصداي بلند با او صحبت كنند و براي وي توضيح دهند كه مشغول انجام چه كاري هستند و گهگاه كار را رها كنند وبه سراغ كودك بروند ودر مقابل چشمان كودك اظهار خوشحالي كنند ، زيرا اين عمل موجب امنيت و آسودگي خاطر كودك چند ماهه مي شود .

صحبت كردن با كودك

صحبت كردن با كودك چند ماهه را كاري بيهوده تلقي نكنيد . هرچقدر بيشتر بااو صحبت كنيد رشد تكلم و گويايي وي افزايش مي يابد به كودك خود اطمينان دهيد اگر چه در كنار او نمي خوابيد . اما درتمام ايام مراقب وي هستيد و درصورتي كه مسئله اي او راناراحت كرد حتما" شما را مطلع كند .

رشد ذهني

عروسكها و وسايل جذاب ، سبك و رنگارنگك رادربالاي تخت كودك به فاصله 30يا 40 سانتي متري از وي آويزان كنيد . اين وسايل كودك راتحريك مي كند تا دست خود را دراز كرده وسعي كند كه آن اشيا ء را بگيرد . اين نوع تلاش وكوشش كودك رابه وجد مي آورد واورااز خمودگي ، سستي و محيط را از يك نواختي خارج مي سازد درضمن همين حركات ساده زمينه رشد ذهني او رافراهم مي آورد .

ادامه ( شير مادر )

استفراغ و حساسيت نسبت به پروتئين در اين شيرخواران كمتر مشاهده مي شود . تركيب شير مادر همراه بارشد شيرخوار تغيير پيدا مي كند ، بطوريكه چربي شير مادر در شروع هر وعده شيردهي كمتر است وسپس ميزان آن بتدريج بيشتر مي شود . اين تغييرات كمك بزرگي به سير نگه داشتن و افزايش وزن شيرخوار مي كند . ميزان كلسيم شير مادر از ميزان كلسيم شير گاو كمتر است ولي نسبت كلسيم به فسفر در شير مادر به گونه اي است كه ضريب جذب كلسيم شير مادر از شير گاو بيشتر مي باشد . آهن شير مادر اگر چه كم است ولي بيش از 50 درصد آن جذب مي شود . ميزان ويتامين هاي موجود در شير مادر بستگي به ميزان مصرف ويتامين توسط مادر دارد . اگر مادري از نظر سبزيجات و ميوه ها تغذيه مناسبي داشته باشد شيرش از نظر وجود ويتامين غني است .

فوايد شير مادر ( آغوز )

مصرف آغوز ( كلستروم ) توسط نوزادضروري مي باشد . آغوز شيري است كه در چند روز اول بعد از زايمان ترشح مي شود وباوجود اين كه حجم كمي دارد براي تامين نيازهاي كودك كافي است . همچنين داراي موادي است كه كودك را در مقابل بيماري ها و عفونتها مقاوم مي كند .و مقاومت بدن نوزاد را درمقابل بيماري ها بالا مي برد . هنگام شيردادن تماس پوستي وارتباط چشمي مادر وشيرخوار حايز اهميت فراواني در رشد عاطفي كودك و تداوم شيردهي مادر است . توصيه مااين است كه هربار شير از يك سينه به شيرخوار داده شود تاعلاوه برتغذيه شيرخوار از شير غني از چربي درانتهاي تغذيه ، پستان به طور كامل تخليه شود كه اين امر منجر به افزايش توليد شير در مادر مي شود . شير مادر غذاي منحصر به فرد و ايده آل براي كودك در شش ماه اول زندگي مي باشد و تمامي نيازهاي غذائي شيرخوار را از لحظه تولد تاپايان شش ماهگي تامين مي كند . تماس بسيار نزديك ومستقيم مادر ونوزاد از لحظه هاي اوليه بعد از تولد نقش بسزائي در موفقيت شيردهي وتداوم آن دارد چربي و پروتئين شير مادر بهتر از چربي و پروتئين شيرهاي ديگر هضم و جذب مي شود . به همين دليل دردهاي قولنجي ، جمع شدن گاز

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)