حیدر علیحیدر علی، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 21 روز سن داره
ام البنین ام البنین ، تا این لحظه: 8 سال و 10 ماه و 10 روز سن داره

وب سایت پسرم حیدر علی جون و دخترم ام البنین جگر بابا

خدای من ،منی که تو کنارش نباشی ،تومنی نمی ارزد.

چند پدر و مادر سراغ دارید که برای بچه‏هایشان جوک بگویند؟

1393/2/1 10:42
389 بازدید
اشتراک گذاری

چند پدر و مادر سراغ دارید که برای بچه‏هایشان جوک بگویند؟

گفت و گو, خانواده,امروزه نوجوان ما سؤال ندارد.هر چیزی را بخواهد،از طریق دیده می‏بیند و جایی برای‏ تأمل او نگذاشته‏اید. در خانه هم که اصلا زمینه‏ای برای گفت‏وگو وجود ندارد. خانه های ما برای گفت و گو اصلا برنامه‏ریزی‏ ندارند.اگر شما بخواهید فرزندتان یک منتقد باشد و بتواند سؤال کند، گام اولش این است که حد اقل بتوانید در خانه، برای همدیگر یک جوک بگویید.

چند پدر و مادر سراغ دارید که برای بچه‏هایشان جوک بگویند؟

ما باید فرصت گفت‏وگو ایجاد کنیم و با یک جوک یا لطیفه می‏توانیم‏ زمینه این کار را فراهم کنیم.

در سطوح بالاتر هم مثلا در دانشگاه دانشجو سر کلاس دست زیر چانه می‏نشیند نق می‏زند که استاد، حجم مطالب زیاد است. چون در خانه‏ هم که حرف می‏زند، به او می‏گوییم حالا تلویزیونت را نگاه کن و از من‏ سؤال نکن. بسیاری از ما شهامتش را نداریم که اگر چیزی را نمی‏دانیم، بگوییم بلد نیستم. حتی گاهی بچه که سؤال می‏کند،ما یک جواب من درآوردی به او می گوییم و پاسخی می‏دهیم؛پاسخی که به دنبالش پرسشی زاییده نمی شود.این را باید در داخل خانه سامان دهیم. درست است که پدر و مادر خسته‏اند و کم‏حوصله و مشکلات معیشتی دارند.

ما همه می‏دانیم که مشکلات اقتصادی داریم، ولی این دلیل نمی‏شود که فضای نرم و خیال انگیزی در منزل ایجاد نکنیم. باید گفت و گویی بکنیم و ترانه‏ای بخوانیم. مادر من‏ برایم رباعی می‏خواند و این مرا تحریک می کرد به خواندن. برایم قصه امیر ارسلان می گفت . درحالی‏که امروز مادران ما معمولا کتاب نمی‏خوانند؛ شعر نمی‏خوانند و قصه‏ نمی‏گویند.

بچه‏ها بین سنین هفت تا هجده سالگی، چیزی حدود دوازده هزار ساعت در مدرسه‏ هستند و دو برابر این زمان را در کنار خانواده‏ می‏گذرانند .
بدون تردید،پیشبرد فرهنگ مطالعه و ترویج کتابخوانی،چه در حوزه‏ نوجوانان و چه بزرگسالان،وظیفه فرد فرد افراد جامعه است و هرکس باید در حد توان خود،در این راه فعالیت کند.


منبع : مجله کتاب ماه کودک و نوجوان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)